Thailand

For iväg till Thailand den 14:e oktober.
Landade den 15:e och fick inte sova speciellt mycket.
Det första man ser när man lämnar flygplatsen är följande paroll: "The land of smiles".
till skillnad från hipp hipp som har parollen: "The land of ties".
Ut på stan direkt och till det kungliga palatset, det var stort och det fanns en hel del guld på plats.
På kvällen käkade man kladd-ris och kött på pinne för första ggn.
- Mycket gott.

* Vill poängtera att jag är väldigt petigt med maten.

Nästa dag åkte vi taxi och mötte den värsta taxichauffören någonsin, faktiskt med större social kompetens än vissa andra.
Taxichaffisen pratade oavbrutet i ca två timmar och han pratade inte med någon lugn ton utan han skrek fram sina åsikter om vad vet jag.

Senare spelade jag bland annat fotboll med en elefant, stod i mål och elefanten dammade på allt han hade.
- Jag tog skottet. Släppte in det andra för att elefanten inte skulle bli missnöjd.

For senare iväg till Hua hin, såg 1. inga pedofiles men dock 2. ett antal prostituerade.
Det första var positivt det andra negativt.

Flygresan till Thailand tog ca 10 timmar.

Efter Hua Hin, ligger i den södra delen av Thailand, åkte vi direkt upp till norra Thailand.
Enkel resa med bil: 12 timmar, alltså längre än flytiden Sverige-Thailand.

Jag förhörde Anns mosters man, han är advokat, om den Thailändska fotbollen.
Inga positiva ord om den, fick höra att de hade torskat mot Laos med 3-0.
Laos är uppenbarligen inte en bra fotbollsnation - precis som Thailand då.

Någon dag senare åkte vi till en golfklubb, jag, advokaten och Ann.
Jag skulle visa att Selångerspelare kan lira golf lika bra som advokater från Thailand.
- Det gick inget vidare. Inledde med att missa bollen och försöken senare fick jag halvträff och bollen for iväg ca 5 meter.
Då gav jag upp och satte mig ned.
Jag testade på nytt lite senare och då började bollen träffas bra.
Fick iväg ett antal raka (!) slag och även en del mindre överraskande sneda slag.
De hade en inhängnad runt utslagsstället och vid ett tillfälle fick jag på en sådan felträff att den gick utanför inhägnaden och man kunde efter någon sekund höra ett stort "BOOOOM"!
Förmodligen träffade jag ett plåttak, de har sådana i Thailand.

* Det jobbiga är att med tanke på att jag är ganska kräsen, eller snarare petig, med maten så var det inte mycket i landet som kunde slinka ned.
Man äter trots allt med både det visuella och även med smaken.
Bland det äckligaste som trots allt slank ned var en form av glasnudlar, breda och smala, som inte smakade bra.
Då kom räddningen återigen, kladd-ris och kött på pinne.
Mycket gott.

I norra Thailand befann vi oss på orten Udonthani, där fanns det inget badställe utan det som fanns att göra var att gå på ett köpcentrum - där var vi säkert fyra gånger under den 1,5 vecka som vi spenderade på plats.
- Det blev lite tjatigt och tråkigt efterhand.

Anledningen till att jag inte fått någon värre färg på huden är pga detta plus att vi spenderade en tredagarsperiod på ön Koh Samed, två dagar räckte till att få hyfsad färg.
En av de tre dagarna var det regnigt väder med väldigt lite sol.

Vi flög tillbaka till Bangkok efter ca 1,5 vecka och det tog ca 1 timme.
Sedan fick vi vänta på att Anns moster skulle komma och hämta oss - hon åkte bil från Udonthani (kom ihåg att det tar ca 10 timmar till Bangkok)
Vi fick vänta i 7 timmar på flygplatsen.
Måttligt roligt.

Anns ena morbror och en av hennes mostrars män som för övrigt är borgmästare tyckte att jag såg onaturligt bra ut, som en filmstjärna.
Man tackar.

När vi sedermera kom till hotellet i Bangkok sov vi efter att ha följt Blåvitt-AIK.
Förlust blev det och dagen var förstörd.

Dagen efter åkte vi ned till ön Koh Samed.
Båtresan till ön tog ca 45 min.
Känslan när man såg Koh Samed var filmen 'The beach'.
Vit strand och klarblått vatten.

Inga hajar dock.

Vi spenderade tre dagar och två nätter på ön och för första gången åt jag spagetti och köttfärssås i Thailand.
Ganska liten portition men väldigt gott.

Såg även en fotbollsmatch på ön, troligtvis en ren korpmatch, de var inte bra.

Jag provade även på att äta lasagne fast då i Udonthani, det rekommenderas ej.

Efter dessa tre dagar och två nätter tog vi båten tillbaka till fastlandet och åkte två timmar i bil tillbaka till Bangkok.

Näst sista dagen i Thailand var vi till ett köpcentrum och där fanns det T-shirts i överflöd. Köpte en Thailandströja till Dao och Kim och köpte även Lacoste-tröjor till Kim.
Den ena sprack i sömmen i ena ärmen när Kim provade den för första gången.
Det vittnar om kvalité.

Sista dagen fick vi vänta i ca 14 timmar på att flygplanet skulle lämna Thailand tillbaka till Sverige.

Det sista som gjordes på Thailändsk mark var att säga följande till en stewart på planet: "Hello Mr Thailand".
Varpå stewarten sade: "Hello".
- Man var nöjd.

Inledde med att köpa en hamburgare och korv med bröd på Statoil.


Slutsats: Mycket trevlig resa och mycket skönt att komma från Sverige,
* Men maten kunde absolut varit bättre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0